Monday, January 4, 2010

Iman Subur Terjaga


Iman,sebagaimana persepsi ahlus sunnah dapat mengalami penambahan dan pengurangan. Bertambah tatkala seseorang giat dalam melaksanakan ketaatan dan kebaikan.Berkurang ketika banyak keburukan dan maksiat yang dilakukan.


Ini merupakan langkah dan tips agar iman sentiasa tumbuh subur dan berkembang dengan sempurna:-

1. Mempelajari ilmu yang bermanfaat . Ertinya ilmu di sini ialah ilmu yang bersandarkan pada kitabullah dan sunnah Rasullulah s.a.w.Sebagaimana firman Allah s.w.t :(Ali -Imran :18)

"Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan dia(yang berhak disembah), yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu ). tak ada Tuhan melainkan dia (yang berhak disembah), yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Allah juga menyatakan ,
"......Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya , hanyalah ulama'. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun ." (Fathiir: 28)

Maksud dengan ulama' dalam ayat ini ialah orang-orang berilmu yang mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah s.w.t Ilmu yang bermanfaat yang dapat membantu empunya mempertebal keimanan di antaranya:

a. Membaca dan mempelajari Al-Quran dengan benar.
b. Mengenal nama-nama Allah s.w.t yang baik dan sifat-sifat-Nya yang tinggi.
c. Mempelajari sejarah Nabi s.a.w dan mengambil pelajaran darinya.

2. Mempelajari tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t yang ada .Memperhatikan penciptaan Allah berupa makhluk -Nya yang beraneka ,memperhati keindahan langit dan bumi serta alam sekitar kita yang lain.

3. Bersemangat dalam melakukan dzikir dan berbagai ketaatan yang ditujukan hanya untuk mencari wajah-Nya s.w.t . Termasuk di dalamnya adalah memperbanyakkan ibadah dan istiqomah dalam melaksanakanya. Sebagaimana perkataan Syaikh Ibnu Sa'di , "Dan termasuk hal-hal yang dapat menaikkan kadar iman adalah memperbanyakkan dzikir kepada Allah di setiap waktu , dan (juga) doa yang menjadi inti dari ibadah."(At-Taudzihul Bayan, hal. 32).

Perlu di ketahui bahawa amal kebaikan di sini tidak sekadar amalan tubuh , melainkan merangkumi amalan hati dan juga lisan .

Semoga Allah s.w.t menjadikan kita dalam jajaran hamba yang sentiasa menjaga iman dan menyuburkannya . Amiin!




PPost Before “read more”

And here is the rest of it

No comments:

Post a Comment